اخبار پرینت سه بعدی

کفش پرینت سه بعدی که طبیعت را به فضای شهری بازمی‌گرداند

کفش پرینت سه بعدی که طبیعت را به فضای شهری بازمی‌گرداند
میزان رضایت شما

کفش پرینت سه بعدی که طبیعت را به فضای شهری بازمی‌گرداند

ترکیب طراحی نوآورانه، جاه طلبی و روحیه خلاقانه‌ی نترس، همه و همه جمع شده‌اند در یک طرح خلاقانه کفش که با پرینت سه بعدی ساخته شده است. کیکی Grammatopoulos، یک طراح جوان از بریتانیا، که از ابتکار خود “Rewild the Run” را در طول برنامه کارشناسی ارشد خود در دانشگاه سنترال سنت مارتینز در لندن، پرده برداری کرد. نقطه عطف این پروژه یک کفش چاپ سه بعدی خارق العاده است که قادر است دانه ها را هنگام عبور از سطوحی به سطوح دیگر پخش کند. یک کفش معمولی New Balance را تصور کنید که دارای یک زیره پرینت سه بعدی است که به طور محتاطانه دانه‌های گیاهان مختلف را در طول دویدن پخش می‌کند و فعالانه به سبز شدن فضای شهری کمک می‌کند. برای Grammatopoulos این تلاش فراتر از نوآوری در حوزه‌ی کفش است. این فراخوانی است به ساکنان شهری برای پذیرش دوباره rewilding، مشارکت در حفاظت از محیط طبیعی خود و ایفای نقش فعال در شکل دادن به محیطی سبزتر.

Rewilding به عنوان یک روش بازسازی اکولوژیکی است که هدف آن بازگرداندن تعادل طبیعت است. در حالی که توسط انسان آغاز شده است، پس از آن به حداقل مداخله متکی است و به طبیعت اجازه می دهد تا هماهنگی خود را دوباره برقرار کند. در مناظر شهری، توسعه بی رویه، چرخه طبیعی را مختل می کند و خودباززایی و گسترش جنگل را تقریبا غیرممکن می کند. Kiki Grammatopoulos که با گروه دویدن « the Boroughs» همکاری می‌کند، در حال حاضر طراحی خود را تحت آزمایش‌های عملی قرار می‌دهد، تأثیر آن را موشکافی می‌کند و از داده‌ها برای اصلاح آن‌ها استفاده می‌کند.

کفش پرینت سه بعدی که طبیعت را به فضای شهری بازمی‌گرداند

نکته‌ی قابل توجه طراحی Grammatopoulos در زیره پرینت سه بعدی آن نهفته است، محصولی از پلیمر نایلونی که با استفاده از چاپگر سه بعدی ساخته شده است. استفاده از تولید افزودنی باعث شده است که کفش هم از نظر بصری چشمگیر و هم طراحی مفیدی داشته باشد. زیره دارای قلاب های کوچکی است که یادآور خزهای پشمالو است که از مکانیسم های مبتکرانه طبیعت الهام گرفته شده است. این قلاب‌ها به‌عنوان حامل خاک، دانه‌ها و مواد گیاهی عمل می‌کنند و به همراه کفش‌های دونده به نواحی جدید منتقل می‌شوند. این اقتباس از دنیای حیوانات، نحوه اتصال دانه ها به خز و پنجه ها را منعکس می کند و سفر و رشد آنها را در مناطق جدید تسهیل می کند. از طریق ادغام بیومتریک و فناوری نوآورانه، طراح به طرز ماهرانه‌ای اصول طبیعت را با روش‌های پیشرفته پیوند می‌دهد و فضاهای شهری سبزتر را به وجود می‌آورد.

طراحی کفش الهام گرفته از زیست حیوانات

جدا از مفهوم پراکندگی بذر، Grammatopoulos از یک پدیده طبیعی دیگر برای کفش پرینت سه بعدی خود الهام گرفته است. این از مفهوم “گونه های کلیدی” در دنیای حیوانات نشات می گیرد، جایی که گونه های خاص نقش اساسی در جوان سازی و شکل دادن به محیط دارند. نمونه ای از آن، گاومیش کوهان دار امریکایی است که سم های قوی آن به طور ناخواسته مسیرهایی را ایجاد می کنند که حیوانات دیگر از آن برای ورود به مناطق جدید استفاده می کنند. بنابراین، این کفش نه تنها عمل پخش بذر مشاهده شده در خز و پشم حیوانات را تقلید می کند، بلکه شکل سم های محکم گاومیش کوهان دار را نیز بازنمایی می کند. هنگامی که یک دونده با کفش ورزشی Grammatopoulos در پارک می‌چرخد، همزمان دانه‌ها را از طریق زیره پرزدار کفش پخش می‌کنند و مسیرهایی شبیه به مسیرهای گاومیش کوهان دار خلق می‌کنند. این رویکرد دوگانه برای ترویج بافت طبیعی با مناطق شهری به طور یکپارچه با اصول خود طبیعت همسو است.

پروژه طراح یک هدف استراتژیک در دو حوزه پر طرفدار یعنی ورزش و مد دارد و آن تقویت ارتباط مردم با محیط زیست و ایجاد دیدگاهی تازه در رابطه ما با طبیعت است. این هدف با استفاده از چاپ سه بعدی به عنوان ابزاری آگاه نسبت به مسئله‌ی پایداری، با قابلیت تولید نمونه های اولیه و کالاهای مصرفی با کمترین تأثیر زیست محیطی پیاده سازی شده است. کفش پرینت سه بعدی، که در حال حاضر در مرحله پروتوتایپینگ خود است، با افتخار در پلتفرم هایی مانند هفته مد میلان و سایر رویدادهای معتبر حضور پیدا کرده است. Grammatopoulos برای تکمیل طرح خود، چاپ سه بعدی یا قالب گیری تزریقی با لاستیک برای تقویت استقامت و کاربردی بودن را به عنوان شیوه‌های تولید در نظر دارد. برای اطلاعات بیشتر به این مطلب مراجع کنید.

 

منبع: 3dnatives

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *