اخبار پرینت سه بعدی

توالت‌ لغزنده پرینت سه بعدی برای کمک به کاهش مصرف آب

توالت‌ لغزنده پرینت سه بعدی برای کمک به کاهش مصرف آب
میزان رضایت شما

توالت‌ لغزنده پرینت سه بعدی برای کمک به کاهش مصرف آب

پس از آن که جولای 2023 به عنوان گرم‌ترین ماه روی زمین ثبت شد، نگرانی‌های زیست‌محیطی در ذهن همه افزایش پیدا کرد و در پی آن نوآوری‌های بیشتری برای حل بحران آب‌وهوایی مطرح شد. این البته شامل تلاش‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب نیز می‌شود. تخمین زده می‌شود که شستشوی توالت‌ها حجم آب ایجاد شده هنگام رفتن انسان به دستشویی را تقریباً 20 برابر افزایش داده است و راه‌حل‌های زیست‌محیطی برای این موضوع را بسیار مهم اما به دلیل ناکارآمدی آن‌ها نامحبوب می‌سازد. خوشبختانه، ممکن است راه حلی وجود داشته باشد. محققان دانشگاه علم و فناوری Huazhong از یک توالت پرینت سه بعدی رونمایی کردند که سطح آن به قدری لغزنده است که هیچ چیز نمی تواند به آن بچسبد. به طور بالقوه یک گام بزرگ رو به جلو برای حفظ آب. همانطور که در ابتدا در New Scientist گزارش شده بود، این توالت پرینت سه بعدی نه تنها به گونه ای طراحی شده است که بسیار لغزنده باشد، بلکه در برابر سایش مقاوم باشد. توالت های لغزنده ایده‌ی جدیدی نیستند، پروژه های زیادی با محوریت ایجاد روکش های لیز توالت برای جلوگیری از چسبندگی و در نتیجه کاهش سیفون مانند کاسه توالت های با روکش تفلون انجام شده است. با این حال، مشکل این است که این پوشش به مرور زمان از بین می‌رود، به این معنی که پس از آن، روکش یا توالت باید تعویض شوند. اما برای این توالت جدید، همچین مشکلی وجود نخواهد داشت.

توالت‌ لغزنده پرینت سه بعدی برای کمک به کاهش مصرف آب

ساخت توالت لیز پرینت سه بعدی

 

برای ایجاد توالت پرینت سه بعدی، محققان به رهبری Yike Li به selective laser sintering روی آوردند. توالت فلاش فوق لغزنده مقاوم در برابر سایش (ARSFT) در ابتدا به عنوان مدلی ساخته شد که 10 برابر کوچکتر از یک نسخه کامل بود. برای این ماده، محققان مخلوطی از دانه های شن و ماسه آبگریز و پلاستیکی را توسعه دادند که سپس با استفاده از لیزر با هم ذوب شدند تا ساختار پیچیده ای ایجاد کنند. شکل پیچیده 3 بعدی نیز به صورت متخلخل طراحی شده است که اجازه می دهد روان کننده هایی مانند روغن سیلیکون در داخل آن قرار گیرد تا سطحی فوق العاده لغزنده و مقاوم در برابر سایش داشته باشد.

 

سپس آزمایش با مایعات مختلف از جمله شیر، ماست، عسل بسیار چسبنده و ژل مخلوط نشاسته انجام شد تا مقاومت توالت پرینت سه بعدی در برابر مایعات پیچیده ثابت شود. محققان همچنین خاطرنشان کردند که به نظر می رسد این سطح، مقاومت بالایی در برابر مدفوع مصنوعی چسبنده دارد. با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی این توالت صرفه جویی در مصرف آب با کاهش نیاز به چند بار فلاشینگ است، قطعا امیدوار کننده است. علاوه بر این، ظاهراً حتی پس از ۱۰۰۰ دور سایش با استفاده از کاغذ سنباده، توالت پرینت سه بعدی قابلیت فوق العاده لغزنده خود را حفظ کرد. همانطور که گفته شد، در حال حاضر این ایده هنوز در مراحل اولیه است. فقط با این مدل های کوچک تست شده است و SLS به خصوص به دلیل حجم بالای ساخت آن شناخته شده نیست. به این ترتیب، هنوز باید برای افزایش تولید و همچنین اطمینان از اینکه هزینه آن خیلی بالا نباشد، کار انجام شود. لی، محقق اصلی این پروژه، نتیجه‌گیری می‌کند: «کاهش حجم شستشو منجر به هدر رفتن آب کمتری در طول حمل و نقل به تأسیسات پردازش می‌شود و در نتیجه هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد. اما ابتدا این فرآیند باید برای توالت‌های سایز کامل تطبیق داده شود و ارزان‌تر شود.» می توانید اطلاعات بیشتری را در مقاله تحقیقاتی در اینجا بیابید.

 

منبع: 3dnatives

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *