اخبار پرینت سه بعدی, مقالات پرینت سه بعدی

فیلامنت pla

فیلامنت pla
5/5 - (2 امتیاز)

pla یا پلی لاکتیک اسید به دلیل اقتصادی بودن تولید و دوستدار محیط زیست بودن به یک ماده پر استفاده در فرایند پرینت سه بعدی تبدیل شده است. در سال 2010 pla دومین بیوپلاستیک پر مصرف در جهان و همچنین پر استفاده ترین ماده پلاستیکی در صنعت پرینت سه بعدی به عنوان فیلامنت pla بوده است. این مونومر از نشاسته گیاهی تخمیر شده مانند ذرت، کاساوا، نیشکر یا خمیر چغندر قند تهیه می شود.

فیلامنت pla

حلال pla در واقع برای چسباندن دو قطعه پرینت شده با pla استفاده می شود. استون نیز سطح pla را نرم می کند اما قادر به حل کردن آن نیست. از استون نیز می توان برای چسباندن دو قطعه pla استفاده کرد.

pla به عنوان ماده اولیه در چاپگرهای سه بعدی رومیزی استفاده می شود. از مدل های پرینت شده با pla  می توان برای قالب های گچی استفاده کرد به این صورت که اطراف مدل را گچ می ریزند و سپس در کوره حرارت می دهند تا pla  ذوب شده و جای آنرا فلز مذاب بگیرد. به این روش اصطلاحا Lost pla casting  گفته می شود که نوعی از ریخته گری است.

برای آشنایی بیشتر با قالبگیری گچی از پرینت سه بعدی فیلم زیر را ببینید:

فیلامنت یوسو یا فیلامنت pla می تواند به اسید لاکتیک نیز تبدیل شود. از آن در ایمپلانت پزشکی به عنوان پیچ، صفحه، پین، میله و نخ بخیه استفاده می شود که بسته به نوع دقیق استفاده شده، طی 6 ماه تا 2 سال در بدن تجزیه می شود. این تخریب تدریجی برای بدن بسیار مطلوب است زیرا بار تکیه گاهی خود را به تدریج به بدن، مثلا استخوان ها، منتقل می کند.

pla همچنین می تواند به عنان متریال در بسته بندی قابل تجزیه، ریخته گری و قالب های تزریقی مورد استفاده قرار گیرد. فنجان و قیف نیز از این ماده تهیه می شوند. همچنین در کیسه های کمپوست بسته بندی مواد غذایی و ظروف یک بار مصرف استفاده می شود.

بیشتر بخوانید...
مشکل گلوله شدن فیلامنت در نقاط شروع پرینت سه بعدی

چرا pla بهترین گزینه برای پرینت سه بعدی است…؟

pla در دمای پایینی پرینت شده و نیاز به گرم کردن صفحه پرینت ندارد و برای پرینت در زمینه های مختلف می توان از آن استفاده کرد. pla  زیست تخریب پذیر بوده و در محیط زیست نمی تواند برای مدت زیادی به عنوان زباله باقی بماند.

فیلامنت های زیادی از ترکیب pla با مواد دیگر ساخته شده اند مانند فیلامنت چوب، فیلامنت فلز(مس، آلومینیوم و …)، فیلامنت سنگ مرمر، فیبر کربن و … شما باید برای سفارش پرینت سه بعدی پلاستیکی بدانید که از کدام فیللامنت تولید شده است و سپس اقدام به خرید آن کنید.

دمای نازل برای پرینت با فیلامنت pla بین 190 تا 220 درجه سانتیگراد است در رنگ های مختلفی در بازار موجود است که از اضافه کردن رنگدانه یا پیگمنت به pla ،که خود بی رنگ است، ساخته می شوند. در رول های یک، دو و سه کیلویی در بازار موجود است.

برند های معروف در بازار ایران برای فیلامنت pla شامل یوسو، ZF، اسان eSUN، دیباگ، IKI و … می باشند.

از برندهای ایرانی فیلامنت pla  که تازه راه اندازی شده است می توان به مدریک اشاره کرد که فیلامنت های این برند را می تواند از فروشگاه فیلانو تهیه کنید.

 

منبع:

https://en.wikipedia.org/

author-avatar

درباره سیروس حامدی فر

سیروس حامدی فر هستم مدیر و صاحب امتیاز مجموعه فیلانو، امیدوارم در این مجموعه علاوه بر خدمات پرینت سه بعدی بتوانیم در زمینه ویرایش و آماده کردن فایل های سه بعدی برای پرینت نیز به شما دوستان عزیز کمک کنیم...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *