حمل و نقل در دوره ی پر جنب و جوشی قرار دارد. جریانات متحولانه ای در منابع سوخت، وسایل نقلیه ی بی سرنشین و دیزاین در حال وقوع است. پرینت سه بعدی هم دروازه ی دیگری برای این نوآوری ها در صنعت اتوموبیل سازی گشوده است. در این مقاله به یک سری از برجسته ترین زمینه های انقلاب پرینت سه بعدی در صنعت اتوموبیل سازی می پردازیم.
طراحی ماشین
در هر دهه طراحی ماشین شاخصه های متفاوتی داشته است و چیزی شبیه تونل زمانی به دوره ای که به آن تعلق دارند؛ بوده. بیشتر این شاخصه ها بیانگر تکنولوژی های این دهه ها بوده است. پرینت سه بعدی امکان تجربه و ساخت طراحی های جدید و نوآورانه ای را به تولیدی ها می دهد. همچنین قدرت بیشتری را هم در اختیار طراح قرار داده است.
بازسازی و ترمیم ماشین ها
با وجود اینکه طراحی ها آینده را شکل می دهند؛ از سویی دیگر امکان بازیابی ماشین های کلاسیک را هم فراهم آورده اند. قطعات کاربردی چون ماشین ها همیشه با مسئله ی ماندگاری روبه رو بوده اند. از این رو موزه ها و کلکسیون دار ها همیشه با مشکل یافتن قطعات ماشین های قدیمی دست و پنجه نرم کرده اند.
اما فناوری AM در این زمینه هم مانند یک ناجی عمل کرده است. مهندسانی دراسترالیا به سادگی موتور یک ماشین 103 ساله را از نو ساختند، آن هم به کمک پرینترهای سه بعدی و تجهیزات اسکن. با استفاده از فناوری مدرن توانستند قطعات این ماشین را آنالیز و تولید کنند و ماشینی که احتمالا هیچگاه با روش های سنتی قابل بازسازی نبود را احیا کنند.
ماشین های شخصی سازی شده
از شروع دهه 2000 شخصی سازی تبدیل به یکی از شاخصه های اصلی فرهنگ اتوموبیل ها شد. می توان این گرایش را عمدتا به سری فیلم های Fast & Furious که در آن زمان به تازگی اکران شده بودند، نسبت داد.
فناوری AM در این زمینه فرصت های بسیاری را ارائه می دهد. مهمترین آن ها ترکیب طراحی و تولید و رشد آن است. ممکن است خریداران را قادر به شخصی سازی خودروهایشان کند. کمپانی ها می توانند مجموعه های گوناگونی از قطعات تزئینی تولید کنند و به فروش برسانند. مکانیک ها می توانند در زمینه ی تولید و اضافه کردن قطعات جدید به خودرو متخصص شوند. این گرایش حتی می تواند به حرفه ای مستقل تبدیل شود و از دنیای بازی های کامپیوتری به واقعیت وارد شود.