کمپانی آدیداس (Adidas) اولین کتانی های خود با کفی میانی پرینت سه بعدی را در سال 2017 روانه ی بازار کرد. از آن زمان پرینت سه بعدی کفش های آدیداس با چه پیشرفت هایی رو به رو شده اند و قدم بعدی این کمپانی چه خواهد بود؟
نیاز به یک تغییر بود.
کمپانی های بزرگ کفش، از جمله آدیداس همیشه در تلاش برای فراتر رفتن از محدودیت های نوآوری و عرضه ی راحت ترین کفش ها مناسب با هرگونه سطحی، برای مشتری هایشان بوده اند. قسمتی از کفش که برای رسیدن به این مهم نقشی اساسی دارد؛ کفی میانی (Midsole) است.
کفی میانی مابین کفی خارجی ،قسمتی که با سطح زمین تماس دارد، و قسمت بالایی کل کفش قرار دارد. در طول سال ها ما شاهد نوآوری های متعددی در زمینه ی کفی میانی توسط کمپانی های گوناگون بوده ایم؛ از نحوه ی چیدمان و آرایش فوم ها گرفته تا استفاده از لایه های هوا (air cushion) .
گذشته ی نه چندان دور
تولید کننده های متعددی از جمله آدیداس در زمینه ی استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در طراحی کفش هایشان علاقه نشان داده اند؛ در حالی که به امکان رسیدن به فرم های پیچیده با ترکیبی از متریال های گوناگون واقف بودند. در حقیقت آدیداس از اولین پروتوتایپ (نمونه ی اولیه یا پیش طرح) کفش با کفی میانی پرینت سه بعدی خود، در سال 2014 رونمایی کرد. یک سال بعد، از برنامه ای 5 ساله برای آینده ی برند که شامل پرینت سه بعدی هم بود تحت عنوان خلق تازه (Creating the new)، خبر داد.
پس از دو سال، در سال 2017، آدیداس از همکاری با Carbon که یک کمپانی نوآور در زمینه ی پرینت سه بعدی است؛ خبر داد. این کمپانی پرینترهای سه بعدی خودش را تولید می کند تا از تکنولوژی خود تحت عنوان سنتز نور دیجیتال (Digital Light Synthesis) استفاده کند. نتیجه ی این همکاری، طراحی و ساخت کفی میانی پرینت شده و مجموعه ی جدیدی از کتانی های آدیداس تحت عنوان Futurecraft 4D بود که در ابتدا به صورت محدود تولید شد. از آن زمان آدیداس در حال استفاده از این کفی میانی در مجموعه های متعددی از کفش هایش بوده است.
آدیداس اولین کمپانی مطرحی بود که دست به چنین کاری زد اما با گذشت زمان کمپانی های بزرگ دیگری چون کلمبیا (Columbia)، رییباک (Reebok) و نیوبالانس (New Balance) هم پا به این عرصه گذاشتند و از کفش های پرینت سه بعدی خود رونمایی کردند. به دلیل تمرکز اصلی این مقاله بر آدیداس، بیایید نگاهی دقیق تر بر فعالیت های برند در زمینه ی پرینت سه بعدی و قدم های بعدی این غول آلمانی بیاندازیم.
اولین از نوع خود
10 سالی هست که مهندسان محصول آدیداس مشغول انجام آزمایشاتشان بر روی پرینت سه بعدی کفش های آدیداس بوده اند و همانطور که قبل تر به آن اشاره کردیم از اولین پروتوتایپ هم در سال 2014 رونمایی کردند. این پروتوتایپ کمی فوتوریستی به نظر می آمد اما هیچ هم نزدیک به پیچیدگی و پیشرفتگی نمونه های آینده ی خود نبود.
هدفی که آدیداس با آزمایشاتش بر پرینت سه بعدی کفش دنبال می کرد استفاده از پتانسیل این تکنولوژی جهت ساخت ساختارهایی پیچیده و پر جزئیات بود. در طی همکاری با Carbon، طراحی کفی میانی Futurecraft 4D بر مبنای داده های بهینه شده (نقاط فشار از پوشیدن کفش ها) و به دست آمده از ورزشکاران سراسر دنیا بود. ثمره ی همگی این ها، انسجام، استحکام و نرمی ساختار مشبک و پیچیده ی کفی میانی این کفش بود.
این کفی به وسیله ی دستگاه پرینت سه بعدی شرکت Crabon به نام M2 3D و با رزین UV و پلی اورتان پرینت شد. این متریال همچنین انرژی بیشتری را هم در مقایسه با کفی های استاندارد جذب می کند؛ که باعث بهبود عملکرد در حال دویدن می شود. همچنین سطح این کفی های میانی بسیار یکدست و هموار است که تمیز کردن آن ها را ساده تر می کند گرچه قدم گذاشتن در سطوح گلی بدشانسی بزرگیست زیرا که دسترسی به قسمت های میانی این ساختار پیچیده برای تمیز کردنشان؛ مشکل است. بعد از اتمام طراحی کفی میانی، تولید آن برای تعداد 5000 و با قیمت 300 دلار برنامه ریزی شده بود و جای تعجب نیست که در مدت زمان کوتاهی تمامی آن ها به فروش رفت. از این رو برند میزان تولید را افزایش داد و مجموعه را با طراحی های متنوع قسمت بالایی کفش، برای فروش عرضه کرد.
قیمت این کفش ها در حال حاظر از 110 دلار تا چندین هزار دلار متنوع است.
AlphaEdge 4D
در اواخر سال 2019، آدیداس مجموعه ی AlphaEdge 4D را که نمونه ای دیگر از کفی میانی پرینت سه بعدی را نمایش می داد؛ به بازار عرضه کرد. کفی خارجی این کفش ها از برند Continental، یک برند به نام لاستیک، است و قسمت بالایی کفش از پارچه ای از برند Primeknit که معمولا در کفش های آدیداس استفاده می شود؛ درست شده. قیمت حال حاظر این کفش ها از 200 دلار شروع می شود.
نسخه ی مخصوص جنگ ستارگان
سریعا پس از عرضه ی مجموعه ی AlphaEdge 4D، آدیداس خبر از مجموعه ای با همکاری جنگ ستارگان را به نام AlphaEdge 4D “Death Star” داد. طرحی تماما سیاه با علامت “Death Star” که بیانگر بیعت شما با سمت تاریکی است. اگر شما فردی علاقه مند به پرینت سه بعدی هستید که عاشق دویدن و جنگ ستارگان است؛ پس این کفش ها مخصوص شماست.
این کفش ها حدود 300 دلار قیمت گذاری شده بودند.
Y-3 Runner 4D
آدیداس مجموعه های متعددی که کفی میانی AlphaEdge 4D را داشتند، عرضه کرد و Y-3 Runner 4D از هیجان انگیزترین آنهاست زیرا که ترکیبی از لیبل معروف Y-3 و یک کفی میانی پرینت سه بعدی شاخص و جلب توجه کننده است. اگر از لیبل Y-3 آدیداس بی خبر هستید، یک همکاری مشهور بین آدیداس و طراح لباس معروف ژاپنی Yohji Yamamoto است.
در تصویر بالا این کفش ها را می بینید که در ترکیب های رنگی متنوعی چون سیاه و قرمز هم موجود است و همانطور که حتما تا به حال حدسش را زده اید، این کفش ها قیمت پایینی ندارند و از 600 دلار شروع و برخی سایز ها و رنگ ها به بیش از 1000 دلار هم می رسند.
جدیدترین پیشرفت: Ultra 4D “OG”
جدیدترین کفش آدیداس که ردپای پرینت سه بعدی را روی خود دارد، Ultra 4D است که به تازگی و در آگوست 2020 روانه ی بازار شد. قسمت بالایی این کفش از کفش Ultra Boost گرفته شده است و با کفی میانی پرینت سه بعدی مشهور کامل می شود. اگر طرفدار آدیداس باشید این کفش با رنگ Ultra Boost کلاسیک و رویکرد آینده گرای برند، برای شما مناسب است: با قسمت بالایی Primeknit سیاه و خاکستری و نقطه ی عطفی آبی-بنفش در پشت. قیمت این مدل هم حدود 200 دلار است.
آینده برای آدیداس چگونه خواهد بود؟
در عین چشمگیر بودن کفی های میانی پرینت شده و پیشرفتگی تکنولوژی آن، هنوز چیزهای زیادی وجود دارند که انتظارشان را بکشیم. بیایید نگاهی دقیق تر به دو حیطه ای که پیشرفت هایی پیش رو دارند بیاندازیم.
سرعت پرینت
یکی از اهداف اصلی آدیداس و Carbon بالا بردن سرعت تولید هر قطعه کفی میانی است. در ابتدا هر قطعه در زمانی حدود 90 دقیقه پرینت می شد و با پیش رفتن این همکاری این زمان به 20 دقیقه کاهش پیدا کرد. اما اکنون هدف کم کردن هر چه بیشتری این زمان و افزایش کمیت تولید پرینت سه بعدی کفش است.
شخصی سازی گسترده
بی شک یکی از پر طرفدار ترین مباحث در زمینه ی پرینت سه بعدی، گسترده کردن شخصی سازی است و آدیداس هم در این زمینه برنامه هایی دارد. کفی میانی Futurecraft 4D گزینه ی خوبی برای پیاده سازی این ایده است زیرا که پرینت سه بعدی قابلیت تولید کفی های متفاوت و شخصی سازی شده برای هر مشتری را دارد. اما مشکل موجود قبل از رسیدن به مرحله ی پرینت سه بعدی کفی است و پیش از آن آدیداس باید داده هایی از پاهای کاربران و نحوه ی دویدن آنها به دست آورد. در حالی که این مشکل با سنسورهایی که قادر به تولید رندرهای سه بعدی از پاها و گزارش داده ها از نقاط فشار هستند؛ این پروسه به شدت زمانگیر است. پتانسیل موجود برای حل این مسئله این است که آدیداس با قرار دادن دستگاه هایی با قابلیت آنالیز پاهای مشتری ها در فروشگاه هایش و ارسال این اطلاعات به کارخانه این مشکل را حل کند. در حقیقت آدیداس پروسه ای مشابه را آزمایش کرد اما هنوز برای به کار گیری آن زود است.
در هر صورت ما منتظر دیدن آینده ی پرینت سه بعدی کفش خواهیم بود.
منبع: all3dp.com