مدتی است که تکنولوژی AM بسیار فراتر از پرینت سه بعدی FDM پیشرفت کرده است. امروزه می توان کاربری این تکنولوژی نسبتاً جدید را در بسیاری از صنایع یافت. به عنوان مثال صنعت ساخت و ساز، جایی که تقاضا برای قطعات به خصوص با توجه به مقررات ایمنی بسیار زیاد است. اگرچه ممکن است تصور AM در ساخت و سازها، بلافاصله شما را به یاد خانه های پرینت سه بعدی بی اندازد، اما اخبار این هفته مربوط به ساخت خود خانه نیست؛ بلکه مربوط به یک ابزار ضروری در ساخت است: قلاب جرثقیل پرینت سه بعدی. البته، خود جرثقیل نیز باید همان مراحل سنجش ایمنی ساختمان را پشت سر بگذارد، که برای Huisman، تولید کننده و سرویس دهنده تجهیزات سنگین ساخت و ساز که در سال 1929 تاسیس شد، چندان چالش بزرگی نبود. این کمپانی موفق به ساخت چهار قلاب جرثقیل پرینت سه بعدی با ظرفیت تحمل بار بالا بود؛ که توسط Lloyd’s Register آزمایش شدند.
Huisman یک تامین کننده پیشرو در سطح جهانی در زمینه راه حل های فنی برای شرکت های صنعت نفت و گاز، انرژی های تجدید پذیر و ساخت و ساز است. به طور خاص، در میان محصولات این کمپانی می توان جرثقیل، تجهیزات لوله کشی، تجهیزات حفاری، وینچ ها، تجهیزات کشتی سازی و پروژه های ویژه را یافت. معمولا، تکنولوژی WAAM، که از سیم فلزی به عنوان ماده اولیه و جوشکاری به عنوان منبع گرما برای ذوب لایه ها استفاده می کند، می تواند برای تولید اجزای بزرگ و با کیفیت از جنس فولاد استفاده شود. “ما پس از 5 سال تحقیق، توسعه و آزمایش محصولات پرینت سه بعدی، تخصص لازم را برای استفاده از این روش ابتکاری برای تولید قلاب های جرثقیل با کیفیت بالا کسب کرده ایم”. Daniel Bílek، هماهنگ کننده پروژه Huisman
ظرفیت تحمل بار قلاب های جرثقیل Huisman
آمارهای این قلاب های جرثقیل پرینت سه بعدی بدون شک چشمگیر هستند. با ابعاد 170 130 130 سانتی متر، وزن 1700 کیلوگرم و ظرفیت تحمل باری به وزن 350 تن. علاوه بر این، خواص مواد سفارشی آن ها چون مقاومت، شکل پذیری و مقاومت در برابر سایش و خوردگی از دیگر نکات قابل توجه این قلاب ها است. همچنین، تصمیم برای ساخت قلابهای جرثقیل به صورت AM به هیچ وجه خودسرانه نبود. Daniel Bílek در این باره می گوید: “قلاب های جرثقیل معمولاً بخشی از تحویل جرثقیل های سنگین برای صنایع دریایی، که یکی از محصولات اصلی ما است، می باشد. قیمت قلاب ها با افزایش ابعاد به خصوص در صورتی که ابعاد غیر استاندارد باشد افزایش پیدا می کند. اگر قلاب به صورت ریخته گری تولید شود، مشکل عدم یکنواختی کیفیت داخلی آن منجر به تعویق زمان تحویل می شود. همه ی این موارد ما را به ایده ساخت قلاب ها با استفاده از روش WAAM رساند. ” بنابراین AM در کاهش هزینه های ی تولید، زمان تحویل و بهبود کیفیت نقش بسیار همی ایفا کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کمپانی Huisman و قلاب های جرثقیل پرینت سه بعدی اش می توانید به وبسایت این کمپانی مراجعه کنید.